سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
روان شناسی، اعصاب و غدد
 
 
زیورهای دنیا، خردهای ناتوان را تباه می سازد . [امام علی علیه السلام] 
»» چهل نکته برای آسودگی خاطر

چهل نکته برای آسودگی خاطر
قصد داریم چهل نکته را جهت رسیدن به آسودگی خاطر عنوان کنیم. امید است با بکار بستن آنها به آرامش لازم برسید .
توصیه می شود این نوشته را همراه خود داشته باشید و هر وقتی که فرصت کردید و وقت آزاد داشتید یا حتی زمانی که به آرامش نیازمند و بدنبال راهکار هستید آن را بخوانید و بدان عمل کنید . اما هرگز توصیه نمی شود همه مطالب را مثل کتابهای داستان به یکباره بخوانید و آن را به کناری بیاندازید بلکه راهکارهایی که ارایه شده است برای همیشه می تواند برای شما راهگشا باشد . البته با توجه به تفاوتهای فردی تأثیر هریک از این راهکارها در افراد متفاوت خواهد بود .
1- اسیر نَفَسهای خود باشید
وقتی به صدای تنفس خود فکر می کنید ، وقتی صدای آمد و رفت آن را می شنوید آرامش می یابید .
2- دوست خوب انتخاب کنید
دوستی با افرادی که هیجانی هستند بسیار سخت است و گاهی باعث ایجاد فشار عصبی در شما می شود . از سوی دیگر دوستی با افراد آرام ، اگر حتی برای کوتاهترین لحظات هم باشد ، شما را آرام خواهد کرد .
3- همیشه ده دقیقه زودتر حرکت کنید
به هر جایی که می خواهید بروید ، ده دقیقه زودتر حرکت کنید . با این کار ، نه مجبورید عجله کنید و نه دچار فشار عصبی می شوید ، به علاوه اگر همه چیز خوب پیش برود ، با ده دقیقه زودتر رسیدن فرصت خوبی برای استراحت قبل از شروع کار بعدی خواهید داشت . (از طرفی دیگر مناعت طبع خود را حفظ کرده عذر خواهی از کسی نمی کنید . همچنین به خوش قولی در بین دیگران مشهور می شوید . ن)
4- شکل ظرف میوه
هرچه بیشتر میوه بخورید ، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد . این احساس به اندازه خوردن میوه شیرین است . اگر در انتخاب میوه و ظرفی که می خواهید میوه ها را در آن بچینید و محیطی که می خواهید میوه در آنجا بخورید زیباتر باشد ، احتمال استفاده تان از میوه بیشتر می شود و کیفیت ذخیره غذایی تان بالاتر می رود .
5- به وقتش نگران شوید
نگرانی بسیاری از آدمها از اتفاقاتی است که در آینده قرار است بیافتد . مخصوصا ً چیزهایی که کمتر اتفاق می افتد . سعی کنید به حال بیاندیشید ، آینده را کسی ندیده است .
6- به مسایل کوچک توجه نکنید
یکی از مهمترین مهارتها در آرام بودن ، فکر نکردن به مسایل کوچک است . دومین مهارت ، کوچک شمردن تمام مسایل است .
7- چای نعناع بنوشید
اگر بتوانید چای نعناع را جایگزین نوشیدنیهای تحریک کننده ای مثل قهوه و چای کنید ، قدرت آرام ماندن شما چند برابر خواهد شد .
8- آرامش را بپذیرید
اگر می خواهید ضمیر ناخودآگاه خود را برای ایجاد حس آرامش فریب دهید، این جمله
را بارها تکرار کنید : «من هر لحظه احساس آرامش بیشتری می کنم . »
9- برس بزنید
از فرصت استفاده کنید و موهای کسی را برس بزنید . و یا حتی بهتر از آن ، موهای خود را برس بزنید و یا از کسی بخواهید که درست ، آرام و عمیق این کار را انجام دهد . این عمل به چندین نقطه آرامش در بدن پیغام می فرستد و تکرار آن باعث آرامش می شود .
10- کفش مناسب بپوشید
بازتاب شناسان عقیده دارند که آرامش واقعی از پاها شروع می شود . طبیعی است اگر پا در کفش راحت باشد ، مثل این است که اصلاً کفش نپوشیده ایم و پا کاملاً راحت است و همین مسئله باعث آرامش می شود .
11- در همه چیز به دنبال بهترین باشید
تمرین کنید که در وجود مردم و در شرایط گوناگون به دنبال بهترین باشید . با این کار متوجه می شوید که این راه ساده و مثبت بودن ، مثبت بینی را تقویت می کند و هر دو آنها به آرامش منجر خواهد شد .
12- شما یک انسان هستید
کامل بودن را برای دیگری بگذارید . از همان که هستید راضی باشید . در نتیجه احساس آرامش بیشتری خواهید کرد
13-به آهنگهای آرام گوش کنید
احتمالاً قرنها طول کشیده است تا معلوم شود که آهنگهای ملایم و لالاییها آرام کننده هستند . برای همیشه از این آهنگها در لحظات سکوت خود استفاده کنید .
14- در هر چیزی لذتی نهفته است
اگر به هر چیز با دقت و با تمرکز نزدیک شوید ، متوجه می شوید که در آن لذت و پیچیدگی خاصی نهفته است . خوشه انگور ، لیوان آب ، زمین چمن و یا آسمانی ابری و ... همه اینها در وجود خود زیبایی خاصی دارند که از دیدن آنها لذت می بریم و می توانند ما را به آرامش برسانند . (نقل است روزی حضرت عیسی (ع)از کنار لاشه بد بوی سگی عبور می کردند ، قبل از وی هر کس دیگری که عبور می کرد . پیف پیف کنان و با عجله گذر می کرد اما ایشان به آرامی گذر کرده و می فرمودند «به ، به» ، عجب دندانهای سفیدی خدا خلق کرده است ! پس در لاشه متعفن سگ هم می شود نقطه مثبتی را پیدا کرد . ن )
15- گذشته را دور بریزید
در پشیمان شدن از حقایق و وقایع گذشته ، دلایل منطقی وجود ندارد ، زیرا گذشته رفته و دیگر وجود ندارد و تنها خاطره آن به جا مانده است . وقتی به این باور رسیدید ، می توانید به آرامش برسید .
16- از کودکان درس بگیرید
آرامش را از کودکان بیاموزید ؛ ببینید چگونه آنها درست در همان لحظه ای که هستند زندگی می کنند و لذت می برند . وانمود کنید ، شما هم می توانید مثل آنها باشید .
17- آرام فکر کنید
افکار آرامی داشته باشید . مناظر آرامی را نقاشی کنید . صداهای آرامی را به یاد آورید و بعد ببینید چه احساسی پیدا می کنید .
18- ریخت و پاشها را مرتب کنید
بی نظمیهای فیزیکی ، تنشهای موجود در زندگی را افزایش می دهد . ریخت و پاشها را مرتب کنید تا به آرامش برسید .
19- هیجان عمدی ایجاد کنید
زمان تحریک پذیری و زمان آرامش را در خود تشخیص بدهید . هرگز خود را فریب ندهید که یک محرک می تواند آرامبخش باشد . چون این مسئله بر خلاف خاصیت محرکهاست .
20- از یک حیوان نگهداری کنید
سعی کنید پرنده یا یک حیوان دیگری را نگهداری کنید و با آن مهربان باشید . این حیوان به شما کمک می کند تا زودتر به آرامش برسید .
21- سی ثانیه وقت آزاد کنید
وقتی نگران کسی یا چیزی هستید به جای خلوتی بروید – حتی حمام هم مناسب است – و سی ثانیه افکار خود را متمرکز کنید و فکر کنید که چطور می توانید آرام شوید . این سی ثانیه می تواند ، مفیدترین ثانیه های یک روزتان باشد .
22- خطوط ریز را نخوانید
نوشته های ریز برای اهداف خاصی چاپ می شوند . مطالعه آنها باعث خستگی زیاد می شود . اگر می خواهید آرامش خود را از دست ندهید ، این طور نوشته ها را نخوانید یا از کسی بخواهید آنها را بخواند و برای شما توضیح دهد .
23- همان لحظه ببخشید
منتقل کردن یک احساس بد به یک نفر دیگر ، برای شخص فرستنده زیانبارتر است تا گیرنده . به خاطر خودتان هرچه زودتر ، حتی در همان لحظه گناهکار را ببخشید .
24- در را ببندید
گاهی زمانی می رسد که احساس می کنید باید از همه مزاحمتها دور باشید و به نیازها و مسئولیتهای خود فکر کنید . دست کم روزی یک ساعت ، تنها به اتاقی بروید و در را به روی خود ببندید .
25- بلند شوید
صافتر و کشیده تر از حد معمول بایستید . اصلاً فکر کنید طنابی به سر شما وصل است و شما را چند میلیمتر از سطح زمین بلند کرده است . هر چه احساس کنید بلندتر از سطح زمین هستید ، به همان اندازه احساس آرامش بیشتری خواهید کرد .
26- دیگران را لمس کنید
تماس انسانی با انسان دیگر ، یکی از مطمئن ترین راهها برای رهایی از فشار روانی است ؛ مثل وقتی که والدین ، کودک غمگینی را در آغوش می گیرند و او ناراحتی را فراموش می کند و یا وقتی که یک بوسه و دست دادن ، به یک نزاع پایان می دهد . دیگران را لمس کنید و یا بگذارید که آنها شما را لمس کنند .
27- شهرتان را سبز کنید
گیاهان از یک طرف اکسیژن تولید می کنند و از طرف دیگر دی اکسید کربن و آلودگیهای محیط را جذب می کنند . در محل کار و زندگی خود گیاهی نگه دارید تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید .هر چه اکسیژن بیشتری به شما برسد ، آرامتر خواهید شد .
28- لذت را در آرامش بجویید
برای پرورش عضلات ، تلاش مداوم و همراه با فشار لازم است ، اما روشهای ایجاد آرامش زمانی بهتر عملی می شوند که هیچ درد یا فشاری بر شخص وارد نشود . در حقیقت آرام بودن به نوعی به خودی خود ، یکی از بزرگترین لذتهای زندگی به حساب می آید .
29- به سکوت گوش کنید
سکوت عصاره آرامش است . باید بدانید که با زور نمی توان آن را ایجاد کرد . می توانید زمانی که فرا رسید ، آن را بپذیرید . اما اگر به سکوت گوش دهید ، یعنی به راستی گوش دهید ، آن را در جاهایی می یابید که انتظارش را ندارید . به تنها چیزی که نیاز دارید ، کمی تمرکز است .
30- توقع کمتری از خود داشته باشید
یکی از بزرگترین محدودیتهای زندگی ، معیارهایی است که ما در زندگی برای خود تعیین کرده ایم . سعی کنید گاه گاهی این معیارهای دست و پا گیر را فراموش کنید .
31- ساعت مچی دستتان نکنید
آیا تا کنون متوجه شده اید که وقتی ساعت مچی را از دستتان باز می کنید ، چقدر احساس آرامش می کنید ؟ هر چند وقت یک بار ساعتتان را باز کنید و خود را از فشار زمان نجات دهید .
32- با تقویت نیروی جنسی بر فشار روانی غلبه کنید
قرنهاست که گیاه «جین سِنگ» به عنوان یک تقویت کننده نیروی جنسی شناخته شده است و مصرف می شود . باید بدانید که اگر این گیاه به طور مداوم مصرف شود ، اثر بی نظیری برای آرام کردن سیستم عصبی دارد .
33- به انگشتان خود استراحت دهید
انگشت شست و نوک انگشتهای یک دستتان را به آرامی روی انگشت شست و انگشتهای دست دیگرتان بگذارید . وقتی بین انگشتهایتان یک تماس سطحی برقرار شد ، به مدت شصت ثانیه و آرام نفس بکشید و بگذارید ، آرامش وجود شما را در بر بگیرد .
34- لباسهای سفید بپوشید
لباسهایی که می پوشید ، رنگ آنها تأثیر عمده ای بر احساس شما می گذارند . انواع لباسهای راحت ، لباسهایی که پارچه آنها با الیاف طبیعی بافته شده و رنگهای روشن دارند به شما آرامش می دهند . به همین دلیل ، کسانی که «یوگا»کار می کنند ، سفید می پوشند .
35- از روغن گل رُز استفاده کنید
یکی از راههای لذتبخشی که آرامش ایجاد می کند ، ماساژ دادن است . با افزودن مقدار کمی روغن گل رُز به روغن ماساژ ، می توانید این تأثیر را دو برابر کنید .
36- پشت خود را صاف نگهدارید
متأسفانه بسیاری از صندلیهای راحتی غیر قابل استفاده اند . زیرا مواقع نشستن در آن فرو می روید . امروزه ثابت شده است که بهترین صندلی ، صندلی است که به شما در صاف نشستن کمک کند و بتوانید ، پشتتان را روی آن صاف نگهدارید .
37- وانمود کنید ، که امروز یک روز تعطیل است
فکر کنید که هر روز ، روز تعطیل است . هر روز کار کوچکی انجام دهید تا این حس را در شما به وجود آورد . آن وقت خواهید دید که چطور نگرانیها کمرنگ تر خواهند شد .
38- نقش یک فرد آرام را بازی کنید
وانمود کنید که فرد آرامی هستید و خصوصیات یک فرد آرام را بپذیرید . وانمود کنید که دیگران شما را فرد آرامی می بینند . طولی نمی کشد که آرام خواهید شد .
39- برای طول عمر خود بدوید
دویدن یکی از بهترین راههای غلبه بر فشار روانی است . این کار ساده است و به هیچ آموزش ویژه ای نیاز ندارد . در ضمن با پیمودن اولین دویست متر ، اثر آن معلوم خواهد شد .
40- راحت بخوابید
همه چیزهایی که در خواب شما اختلال ایجاد می کنند ، در برقراری آرامش هم اختلال ایجاد خواهند کرد . چیزهایی مثل ؛ قهوه ، کولا ، الکل و ... این خاصیت را دارند . سعی کنید این چیزها را مصرف نکنید تا خواب راحتی داشته باشید .
***پایان***
منبع : کتاب 150 نکته برای آسودگی خاطر - اثر پاول ویلسون - مترجم سپیده خلیلی – انتشارات قدیانی – چاپ چهارم 1382



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » امیر حسین ( شنبه 89/11/23 :: ساعت 4:14 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

هدیه مناسب برای آقایان
هوش هیجانی
هوش هیجانی
افسردگی چیست؟
الگوی خوب کیست؟
خشم و کنترل آن
[عناوین آرشیوشده]


هدیه مناسب برای آقایان .
 

>> بازدید امروز: 26
>> بازدید دیروز: 16
>> مجموع بازدیدها: 172787
» درباره من «

روان شناسی، اعصاب و غدد

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

بازیهای هیجانی و مهیج [4]
[آرشیو(1)]

» آرشیو مطالب «
بهمن 89
اردیبهشت 90

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
منبر مکتوب
قیدار شهر جد پیامبراسلام
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
طب سنتی@
قزل باغچه
****شهرستان بجنورد****
مشاور
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
.: شهر عشق :.
کارشناس مدیریت دولتی
منطقه آزاد
روانشناسی زنان و مردان
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
عاشقتم
قافیه باران
سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
نرم افزارمکانیک،الکترونیک، شیمی، معماری، عمران، نقشه کشی
کلبه تنهایی
عمو همه چی دان
گروه اینترنتی جرقه داتکو
انجمن محرمانه
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
رویابین
منتظران مهدی(عج)
اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
عاشورای سرخ،انتظارسبز
Hunter
ازتومی نویسم
و خدایی که در این نزدیکیست
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شایگان♥®♥
آهنگهای بروز دنیا
برای خودم
* امام مبین *
دکتر علی حاجی ستوده
چه توا.............
مینویسم بنام خواهرم آیــــــــات
داستان های زیبا وخواندنی
بهترین ها برای شما
سایه
فیلم، کارتون، سریال ایرانی، خارجی، موسیقی پاپ، کلاسیک
من هیچم
روان شناسی
آرایشی، بهداشتی
گالری دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
نرم افزارهای مالی، اداری حسابداری و انبارداری
نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک، برنامه نویسی
گالری بازیها و سرگرمیهای حادثه ای و فکری
سیستم عامل، طراحی گرافیک و برنامه نویسی
گالری نرم افزارهای مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عمران
بهترین نرم افزارهای آموزشی زبان برای ایرانیان
سریال و فیلم، کارتون های ایرانی خارجی و بازیهای هیجانی، تی شرت
سریال ها، فیلم ها، کارتون های اورجینال ایرانی و خارجی
کیتهای الکترونیکی، لوازم منزل، خودرو، موبایل، الکترونیکی
بهترین نرم افزارهای آموزشی برای ایرانیان
بهترین ها برای ایرانیان
بهترین نرم افزارهای موبایل سامسونگ، سونی اریکسون، موتورلا، نوکیا
سی دی آموزش زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی، اسپانیایی
گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
سی دی های آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی
بهترین لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
بزرگترین مرکز زیور آلات دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری برای ایرانیان
بهترین کتب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغت
نرم افزارهای کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
لوازم آرایشی، لاغری، بهداشتی، عطر، ادکلن
نرم افزار آموزش زبان های انگلیسی
والپیپر ویندوزxp، عکسهای رویایی و زیبا از طبیعت
کتب مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه
خرت و پرت منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
بهترین های نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی
سیستم عامل ونرم افزارهای طراحی گرافیک
بهترین نرم افزارهای آموزشی برای ایرانیان
کتب الکترونیک، مجلات روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، فنی، مهندسی،
سوپر لینک خشگل دختر
خرت و پرت منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
فروش کتب الکترونیکی و نرم افزار آموزش زبان و سیستم ع
فیلم و سریال و کارتون های ایرانی و خارجی در رنگین کمان
سیسیلی صداقت
فروشگاه نرم افزارهای کاربردی رشته های گوناگون
نرم افزارهای تخصصی وآموزشی موبایل
لوازم الکترونیکی و تزیینی
بهترین دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواربرای ایرانیان
لوازم آرایشی، لاغری، بهداشتی، عطر، ادکلن
بازی و سرگرمی های حادثه ای، اتومبیلرانی، فکری، ورزشی
نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک و برنامه نویسی
بهترین نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی
گالری بهترین نرم افزار، کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
بهترین نرم افزارهای بازی سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری
محصولات آرایشی و بهداشتی و کرم و آدکلن
فروشگاه نرم افزارهای نوکیاو موتورلا و سونی اریکسون و سامسونگ
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
فروش کتب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر،داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزار کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عم
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروش نرم افزارهای گرافیکی و برنامه نویسی، س
فروشگاه نرم افزا سرگرمی و بازی و زیورآلات و ...
هدفی داری نداری؟ گذشته ها

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «













» طراح قالب «